معرفی بیمه نامه آتش سوزی صنعتی

منظور از بیمه نامه های آتش سوزی صنعتی، بیمه نامه های آتش سوزی معمولی می باشد که صرفاً برای واحدهای صنعتی صادر و آنها را تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می دهد. مرحله تکمیل پرسشنامه و بازدید اولیه در صدور بیمه نامه های آتش سوزی صنعتی حائز اهمیت خاصی می باشد بدین معنی که بیمه گزار می بایست دقیقاً ارزش ساختمان، ماشین آلات، مواد اولیه امانی را به تفکیک ذکر نماید. غیر از آن ریز ارزش مبالغ بیمه شده هر یک از موارد فوق را نیز اعلام نماید. کلیه مراکز صنعتی شامل کلیه کارخانجات صنایع غذایی، آشامیدنی، دخانیات، نساجی، پوشاک، چرم، چوب، کاغذ، مقوا، چاپ و صحافی، شیمیایی، محصولات کانی غیرفلزی، فلزات اساسی و صنایع متفرقه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات، مواد اولیه، موجودی و محتویات هریک از مراکز یاد شده. به این بیمه نامه نیاز دارند.


شرایط و مراحل و مواردی که در صدور بیمه نامه های آتش سوزی باید مورد توجه قرار گیرد بشرح ذیل می باشد :

    تکمیل پرسشنامه توسط بیمه گزار: فرم چاپی تحت عنوان برگ پیشنهاد بیمه که حاوی اطلاعات زیر می باشد توسط بیمه گزار تکمیل و امضاء می شود که مبنای بیمه نامه آتش سوزی قرار می گیرد، اهم اطلاعات مذکور شامل موارد زیر می باشد:
        نام بیمه گزار
        نشانی بیمه گزار
        نشانی محل مورد بیمه
        خطرات مورد درخواست بیمه گزار جهت پوشش بیمه ای
        اطلاعات مربوط به مورد بیمه از جمله ارزش های آنها
        سابقه و نوع آتش سوزی
        همسایگان محل مورد بیمه
        وضعیت تأمین نیروی برق
        وضعیت تأمین آب مصرفی و آب قابل استفاده در صورت وقوع آتش سوزی
        وسائل و امکانات آتش سوزی
        وضعیت نگهبانی محل مورد بیمه
        بیمه گزار با امضاء برگ پرسشنامه تأیید می نماید که به سؤالات پاسخ مطابق با واقعیت داده است.
    پیشنهاد تکمیل شده توسط صادر کننده بیمه نامه مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که نیاز به بازدید از محل مورد بیمه احساس شود توسط کارشناسان بازدید اولیه از محل مورد بیمه بازدید بعمل آمده و گزارش مربوطه جهت صادر کننده بیمه نامه ارسال می گردد.
    صادر کننده بیمه نامه با بررسی و مطالعه مجدد برگ پرسشنامه و گزارش بازدید اولیه تهیه شده در مورد امکان صدوربیمه نامه آتش سوزی تصمیم لازم را اخذ که در این حالت معمولاً سه وضعیت پیش می آید:
        یا مطابق بازدید بعمل آمده وضعیت ریسک به گونه ای است که قبول آن اصلاً امکانپذیر نمی باشد که در این حالت مراتب عدم پذیرش به بیمه گزار اعلام می گردد.
        وضعیت ریسک به گونه ای است که با انجام یک سری اصلاحات و توصیه های ایمنی قابل پذیرش خواهد بود و لذا توصیه ها ابلاغ و پس از انجام آن ها بازدید مجدد بعمل آمده و نسبت به قبول ریسک اقدام خواهد شد.
        در حالت سوم وضعیت ریسک، مطلوب و قابل قبول بوده که در این حالت بیمه گر مبادرت به تنظیم پیش نویس بیمه نامه نموده و نرخ حق بیمه متعلقه را تعیین می نماید.
    پس از تهیه پیش نویس، بیمه نامه مورد نظر بر روی فرم بیمه نامه های آتش سوزی مورد عمل بیمه گر، تایپ، نسخه اصلی آن جهت پرداخت حق بیمه به بیمه گزار ارائه می گردد و سایر نسخ بیمه نامه بنا به اقتضاء تقسیم شده و سایر مراحل انجام می پذیرد.

فرآیند داخلی صدور
هدف از ارائه بیمه‌نامه آتش‌سوزی مراکز صنعتی، ارائه خدمات و پوشش‌های بیمه‌ای به مراکز صنعتی می‌باشد. (مراکزی که فعالیت‌های تولیدی انجام می‌دهند مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها) در این فرآیند، روند دریافت درخواست صدور بیمه‌نامه، مراحل بازدید و کنترل مدارک و همچنین صدور بیمه‌نامه تشریح شده است. همان‌طور که در متن فرآیند آمده است، مشتری می‌تواند هم به‌صورت نقدی یا قسطی حق‌بیمه را پرداخت نماید هم می‌تواند درصورتی‌که مورد بیمه موجودی انبار باشد، به‌صورت شناور حق‌بیمه را پرداخت نماید

    مشتری "برگ پیشنهاد بیمه آتش سوزی (مراکز صنعتی)" را مبنی بر صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی تکمیل می‌نماید. ممکن است فرم پیشنهاد تکمیل نگردد، بلکه موارد مورد نظر بیمه‌گر طی نامه‌ای توسط مشتری ارسال گردد و بر اساس آن نامه، اقدامات بعدی صورت گیرد.
    پس از تکمیل اطلاعات فوق توسط مشتری، نمایندگی یا واحد صدور، قسمت انتهایی برگ پیشنهاد بیمه (مراکز صنعتی)را تکمیل می‌نماید.
    در صورتی که مورد بیمه جزء مرهونات بانکی باشد، مشتری می‌بایست نامه بانک را نیز ارائه دهد.
    مشتری برگ پیشنهاد بیمه (مراکز صنعتی) را با مهر و امضای خود تایید می‌نماید.
    شماره سریال برگ پیشنهاد بیمه (مراکز صنعتی) توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی در "دفتر اندیکاتور" درج می‌گردد.
    اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی جهت دریافت هر گونه مجوز صدور بیمه‌نامه خاص (از جمله مورد بیمه جدید، موضوع فعالیت جدید، درخواست تخفیف برای مشتری و...)، بالا بودن حجم سرمایه و یا ریسک بالای خطرات مورد درخواست مشتری، درخواست خود را طی نامه‌ای به‌همراه یک نسخه از فرم پیشنهاد تکمیل شده توسط مشتری برای اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ارسال می‌نماید.
    اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها در صورت نیاز جهت دریافت نرخ و کد بیمه طی نامه‌ای درخواست خود را به بیمه مرکزی ارسال می‌نماید.
    اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها، پس از دریافت نرخ و کد بیمه از بیمه‌مرکزی و یا تعیین نرخ بیمه توسط کارشناسان اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها، مجوز صدور بیمه‌نامه را طی نامه‌ای به اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی ارسال می‌نماید.
    در صورت بالا بودن حجم سرمایه و یا ریسک بالای خطرات مورد درخواست مشتری، پیشنهاد توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی جهت تائید و تعیین نرخ حق‌بیمه برای اداره‌کل مدیریت بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی ارسال می‌گردد.
    رئیس اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی "حکم بازدید اولیه کارشناس" را با توجه به خطرات درخواست شده طی نامه‌ای صادر می‌کند. با توجه به محل، دونوع "برگ ماموریت اداری درون ‌شهری" و یا "برگ ماموریت اداری برون ‌شهری" صادر می‌گردد. برگ ماموریت اداری درون‌شهری جهت ثبت حضور و غیاب کارشناس مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالیکه برگ ماموریت اداری برون‌شهری برای کارشناس و راننده، مجوز عبور محسوب می‌گردد.
    برگ ماموریت در پنج نسخه زیر توزیع می‌شود:
        نسخه اول آن نزد کارشناس می‌ماند.
        نسخه دوم آن به محل ماموریت تحویل داده می‌شود.
        نسخه سوم آن به اداره حسابداری ارسال می‌گردد.
        نسخه چهارم آن به دفتر ثبت حضور و غیاب پرسنل تحویل داده می‌شود.
        نسخه آخر آن در اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی بایگانی می‌گردد.
    کارشناس بازدید از محل بازدیدی به عمل آورده و "گزارش بازدید اولیه" را تکمیل و با مهر و امضای خود آن را تایید می‌نماید. گزارش بازدید اولیه صنعتی با گزارش بازدید اولیه غیر‌صنعتی و مسکونی متفاوت است؛ در گزارش بازدید اولیه صنعتی، موارد بیمه شده با جزئیات بیشتری ارائه می‌گردد. در هر دو مورد، صورت ریز و ارزش تفکیکی موارد بیمه شده، در "برگ صورت‌ریز موارد بیمه‌شده به همراه ارزش آنها به ریال" تکمیل و پیوست می‌گردد.
    پس از بازدید از محل مورد بیمه، در صورتی که کارشناس بازدید نکات ایمنی را درنظر دارد که می‌بایست قبل از صدور بیمه‌نامه رعایت شوند، فرم "توصیه‌های ایمنی" را تکمیل می‌نماید. مشتری موظف است این نکات را راعایت کند تا بیمه‌نامه صادر گردد. در فرم توصیه‌های ایمنی، نکات ایمنی مدنظر کارشناس بازدید ثبت می‌شود.
    رئیس اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی حکم کارشناس بازدید را جهت بازدید ثانویه و کنترل رعایت نکات ایمنی مذکور در فرم توصیه‌های ایمنی صادر می‌نماید. اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها انجام بازدید ثانویه را به ادارات صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی ابلاغ و توصیه می‌نماید.
    کارشناس بازدید از محل بازدیدی به‌عمل آورده، گزارش بازدید ثانویه را تکمیل و با مهر و امضای خود آن را تایید می‌نماید.
    اطلاعات تکمیل شده در فرم پیشنهاد توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی در برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) ثبت و مبلغ حق‌بیمه آن محاسبه می‌شود.
    پس از محاسبه حق‌بیمه، شرایط و حق‌بیمه توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی به بیمه‌گزار ابلاغ می‌شود. (به‌صورت شفاهی)
    مشتری وجه نقدی محاسبه شده را واریز و "فیش واریزی" را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی تحویل می‌دهد. ممکن است حق‌بیمه بنا به درخواست مشتری قسط‌بندی شود که در ابتدا مبلغ نقدی محاسبه، سپس بر اساس آن تعداد اقساط و مبلغ هر یک تعیین می‌گردد.
    پس از دریافت چک و یا فیش واریزی، اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی "گواهی دریافت حق‌بیمه" را صادر و پس از امضای رئیس اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و رئیس اداره‌کل حسابداری و آمار به مشتری تحویل می‌دهد. یک کپی از آن در پرونده مشتری بایگانی می‌شود. در صورت پرداخت بصورت قسطی، پس از دریافت هر قسط نیز گواهی فوق صادر شده و به مشتری داده می‌شود.
    بیمه‌نامه آتش‌سوزی مراکز صنعتی صادر و توسط معاون صدور، رئیس اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و مدیریت مجتمع مهر و امضا و تایید می‌شود. علاوه بر بیمه‌نامه، در 2 برگ مجزایی که ضمیمه بیمه‌نامه می‌باشد، به ترتیب صورت‌ریز موارد بیمه شده به همراه ارزش آنها به ریال و سایر توضیحات بیمه‌نامه (شامل نحوه پرداخت حق‌بیمه، نرخ خطرات پایه و تبعی، نوع سازه، شرایط ویژه، فرانشیزها و سایر توافقات بیمه‌گر و بیمه‌گزار) درج می‌شود.
    بیمه‌نامه آتش‌سوزی و ضمائم آن در چهار نسخه زیر توزیع می‌شوند:
        برگه اول آن به عنوان رسید نزد بیمه‌گزار می‌ماند.
        یک نسخه از آن به همراه "رسید مبلغ پرداختی" و یا "چک دریافت شده" به حسابداری ارسال می‌گردد.
        نسخه سوم آن به نمایندگی (درصورت وجود) تحویل داده می‌شود.
        نسخه آخر آن در اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی بایگانی می‌شود.
    در پایان ماه، اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی اطلاعات را از برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) به برنامه اطلاعاتی سامان انتقال می‌دهد.
    در صورتیکه بیمه‌نامه بصورت شناور صادر شده باشد، بیمه‌گزار تا دهم ماه بعد می‌بایست مقدار موجودی ماه قبل خود را در قالب نامه‌ای به اداره صدور اعلام نماید.
    پس از دریافت نامه، اداره صدور "برگ تائید وصول اظهارنامه" را در دو نسخه صادر و به بیمه‌گزار و بایگانی تحویل می‌دهد.
    اداره صدور اطلاعات مندرج در برگ تائیدیه وصول اظهارنامه را در "فرم الحاقی و محاسبه حق‌بیمه قطعی و شناور" ثبت می‌کند. در این فرم، مشخصات اظهارنامه‌های ارسالی از بیمه‌گزار ثبت شده و جهت تعیین حق‌بیمه نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    براساس حجم سرمایه بیمه‌نامه‌های صادره یکی از حالات زیر اتفاق می‌افتد:
        در صورتی که حجم سرمایه کمتر از ده میلیارد ریال باشد، مسئولیت آن برعهده خود شعبه می‌باشد و نیازی به ارسال بیمه‌نامه به اداره نظارت برصدور بیمه‌نامه‌ها نمی‌باشد.
        در صورتی که حجم سرمایه بیش از ده میلیارد ریال باشد، اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی می‌بایست در پایان ماه یک نسخه از بیمه‌نامه صادره را به همراه گزارشی که از برنامه اطلاعاتی سامان دریافت می‌کند جهت بررسی و کنترل به اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ارسال نماید. یک نسخه از تمامی الحاقی‌های صادره نیز می‌بایست به‌همراه بیمه‌نامه ارسال گردد.
            کارشناس اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها پس از دریافت نسخه بیمه‌نامه، تمامی موارد بیمه‌نامه را کنترل می‌کند.
            درصورت وجود اشکال در بیمه‌نامه‌های کنترل شده، اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ایرادات را طی نامه به اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی ارسال می‌نماید.
            اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی اصلاحات را از طریق صدور الحاقی اعمال کرده، الحاقی صادره را به‌همراه نامه‌ای مبنی بر اصلاح ایرادات برای اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ارسال می‌نماید.
            پس از رفع اشکال (در صورت وجود اشکال) و یا در صورت عدم وجود اشکال، اداره نظارت بر صدوربیمه‌نامه‌ها، بیمه‌نامه را تایید و بایگانی می‌نماید.
        در صورتیکه حجم سرمایه بالاتر از 63 میلیارد ریال باشد، اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی می‌بایست به صورت روزانه یک نسخه از بیمه‌نامه صادره را به‌همراه تمامی الحاقی‌های صادر شده جهت بررسی و کنترل به اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ارسال نماید.
            کارشناس اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها تمامی موارد بیمه‌نامه را بررسی نموده و در صورت وجود ایراد، ایرادات وارده را طی نامه‌ای به اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی ارسال می‌نماید.
            اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی با صدور الحاقی اصلاحات را اعمال و الحاقی صادره را به‌همراه نامه‌ای مبنی بر اعمال اصلاحات برای اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه ها ارسال می‌نماید.
            پس از رفع اشکال (در صورت وجود اشکال) و یا در صورت عدم وجود اشکال، اداره نظارت برصدور بیمه‌نامه‌ها بیمه‌نامه را تایید و بایگانی می‌نماید.
    چنانچه حجم سرمایه بالاتر از چهل میلیارد ریال باشد، اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها، می‌بایست یک نسخه از بیمه‌نامه را جهت کنترل به بیمه مرکزی ارسال نماید.
        در صورت وجود ایراد در بیمه‌نامه صادره، بیمه مرکزی ایرادات وارده را طی نامه‌ای به اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ارسال می‌نماید.
        اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ایراد وارد آمده را طی نامه‌ای به اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی ارسال می‌نماید.
        اداره صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی پس اعمال اصلاحات از طریق صدور الحاقی، الحاقی صادره را به‌همراه نامه‌ای مبنی بر اعمال اصلاحات برای اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها ارسال می‌نماید.
        اداره نظارت بر صدور بیمه‌نامه‌ها پس از بررسی الحاقی صادره، یک نسخه از الحاقی صادر شده را به‌همراه نامه‌ای مبنی بر اعمال اصلاحات برای بیمه مرکزی ارسال می‌نماید.

راهنمای دریافت خسارت
پس از وقوع حادثه، بیمه گزار موظف است در ظرف مدت یک‌ ماه به واحد خسارت اعلام خسارت نماید. در این صورت، روند بررسی پرونده بیمه گزار، بازدید و برآورد خسارت و در نهایت پرداخت خسارت آغاز می‌شود. در این فرآیند، مراحل ذکر شده بطور تفصیلی توضیح داده شده است. روند انجام فرآیند بررسی و پرداخت خسارت بیمه نامه های آتش سوزی واحدهای مسکونی به شرح زیر است:

    پس از وقوع حادثه، بیمه گزار "فرم اعلام خسارت آتش سوزی" را جهت اعلام خسارت تکمیل می‌‌کند.
    بازخوانی پرونده صدور: مدارک صدور بیمه‌نامه توسط اداره خسارت بیمه نامه های آتش سوزی از بیمه گزار درخواست و دریافت می‌گردد.
    مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است:
        بیمه‌نامه
        گزارش بازدید اولیه
        قبوض رسید دریافت حق‌بیمه
    صورت محاسبه خسارت آتش سوزی" توسط اداره خسارت بیمه نامه های آتش سوزی تکمیل می‌گردد. این صورت محاسبه جهت ثبت خلاصه خسارت رخ داده و درج در پرونده خسارت آتش سوزی می‌باشد.
    بیمه گزار تعهدنامه‌ای مبنی بر دریافت مبلغ خسارت از شرکت بیمه را تکمیل و امضا می‌کند. در برخی مواقع درصورت نیاز (در صورتیکه بیمه گزار سابقه کیفری داشته باشد و یا احتمال آن برود) اقرارنامه هم توسط بیمه گزار تکمیل می‌گردد. (این اقرارنامه در محضر تکمیل و ثبت می‌شود) طی این تعهد‌نامه بیمه گزار متعهد می‌شود که:
        چنانچه مشخص گردد حادثه مذکور بر اثر عمد بیمه گزار، ذوی‌الحقوق و یا عوامل وی بوده و یا بر اساس شرایط بیمه‌نامه محق دریافت خسارت نبوده حداکثر ظرف 5 روز نسبت به استرداد مبلغ دریافتی اقدام نماید.
        چنانچه مشخص گردد که حادثه مذکور بر اثر عمد بیمه گزار ایجاد شده، کمال همکاری را با شرکت سهامی بیمه ایران در خصوص شناسایی عامل حادثه و پیگیری او در مراجع انتظامی و قضائی بعمل آورده و از هرگونه سازش و اعلام رضایت نسبت به مسئول حادثه خودداری بعمل آورد.
        چنانچه مشخص گردد که بیمه گزار در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده اظهار خلاف واقع نموده یا وقایع را کتمان کرده، حسب درخواست شرکت بیمه ایران سریعاً نسبت به استرداد خسارت پرداختی به اضافه ضرر و زیان مورد مطالبه شرکت بیمه ایران اقدام به‌عمل آورد.
    اداره صدور چک با دریافت یک نسخه از حواله صادر شده، چک به مبلغ خسارت را صادر و به بیمه گزار تحویل می‌دهد. سپس یک نسخه از حواله را برای اداره خسارت بیمه نامه های آتش سوزی ارسال می‌کند.