معرفی بیمه نامه آتش سوزی غیر صنعتی
در بیمه آتش سوزی طرح جامع اصناف، خدمات درمانی اصناف و خانوادههای آنان که از سوی بیمه تأمین اجتماعی بصورت کامل پرداخت نمیشود، تا سقف30 میلیون ریال در جراحیهای پزشکی پرداخت میگردد. در این طرح واحدهای صنفی دارای پروانه کسب میتوانند پس از عقد قرارداد اتحادیه و انجمن صنفی خودشان با مراکز بیمه ایران در هر نقطه از کشور با ارائه معرفی نامه از اتحادیهها و انجمنهای صنفی، خود و و خانوادهشان را تحت پوشش قرار دهند. تمامی افراد عضو اتحادیهها و انجمنهای صنفی و خانوادههای آنان به این طرح نیاز دارند.
شرایط و مراحل و مواردی که در صدور بیمه نامه های آتش سوزی باید مورد توجه قرار گیرد بشرح ذیل می باشد :
تکمیل پرسشنامه توسط بیمه گزار: فرم چاپی تحت عنوان برگ پیشنهاد بیمه که حاوی اطلاعات زیر می باشد توسط بیمه گزار تکمیل و امضاء می شود که مبنای بیمه نامه آتش سوزی قرار می گیرد، اهم اطلاعات مذکور شامل موارد زیر می باشد:
نام بیمه گزار
نشانی بیمه گزار
نشانی محل مورد بیمه
خطرات مورد درخواست بیمه گزار جهت پوشش بیمه ای
اطلاعات مربوط به مورد بیمه از جمله ارزش های آنها
سابقه و نوع آتش سوزی
همسایگان محل مورد بیمه
وضعیت تأمین نیروی برق
وضعیت تأمین آب مصرفی و آب قابل استفاده در صورت وقوع آتش سوزی
وسائل و امکانات آتش سوزی
وضعیت نگهبانی محل مورد بیمه
بیمه گزار با امضاء برگ پرسشنامه تأیید می نماید که به سؤالات پاسخ مطابق با واقعیت داده است.
پیشنهاد تکمیل شده توسط صادر کننده بیمه نامه مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که نیاز به بازدید از محل مورد بیمه احساس شود توسط کارشناسان بازدید اولیه از محل مورد بیمه بازدید بعمل آمده و گزارش مربوطه جهت صادر کننده بیمه نامه ارسال می گردد.
صادر کننده بیمه نامه با بررسی و مطالعه مجدد برگ پرسشنامه و گزارش بازدید اولیه تهیه شده در مورد امکان صدوربیمه نامه آتش سوزی تصمیم لازم را اخذ که در این حالت معمولاً سه وضعیت پیش می آید:
یا مطابق بازدید بعمل آمده وضعیت ریسک به گونه ای است که قبول آن اصلاً امکانپذیر نمی باشد که در این حالت مراتب عدم پذیرش به بیمه گزار اعلام می گردد.
وضعیت ریسک به گونه ای است که با انجام یک سری اصلاحات و توصیه های ایمنی قابل پذیرش خواهد بود و لذا توصیه ها ابلاغ و پس از انجام آن ها بازدید مجدد بعمل آمده و نسبت به قبول ریسک اقدام خواهد شد.
در حالت سوم وضعیت ریسک، مطلوب و قابل قبول بوده که در این حالت بیمه گر مبادرت به تنظیم پیش نویس بیمه نامه نموده و نرخ حق بیمه متعلقه را تعیین می نماید.
پس از تهیه پیش نویس، بیمه نامه مورد نظر بر روی فرم بیمه نامه های آتش سوزی مورد عمل بیمه گر، تایپ، نسخه اصلی آن جهت پرداخت حق بیمه به بیمه گزار ارائه می گردد و سایر نسخ بیمه نامه بنا به اقتضاء تقسیم شده و سایر مراحل انجام می پذیرد.
مدارک کورد نیاز صدور بیمه نامه :
بیمه گزار (نام و نام خانوادگی)
کدملی و کدپستی
موضوع فعالیت
از این مولفه در تعیین نرخ خطرات استفاده میشود.
نشانی بیمه گزار
نشانی کامل محل مورد بیمه و تلفن
نوع مالکیت (ملکی یا استیجاری)
راهنمای دریافت خسارت :
مدارک مورد نیاز :
بیمهنامه
گزارش بازدید اولیه
قبوض رسید دریافت حقبیمه
شرح فرآیند:
پس از وقوع حادثه، بیمهگزار موظف است در ظرف مدت یک ماه به واحد خسارت اعلام خسارت نماید. در این صورت، روند بررسی پرونده بیمهگزار، بازدید و برآورد خسارت و در نهایت پرداخت خسارت آغاز میشود. در این فرآیند، مراحل ذکر شده بطور تفصیلی توضیح داده شده است. روند انجام فرآیند بررسی و پرداخت خسارت بیمهنامههای آتشسوزی واحدهای مسکونی به شرح زیر است:
پس از وقوع حادثه، بیمهگزار "فرم اعلام خسارت آتشسوزی" را جهت اعلام خسارت تکمیل میکند. بیمهگزار میتواند اطلاعات را در قالب نامه نیز ارسال نماید.
فرم تکمیل شده توسط بیمهگزار، پس از ثبت در "دفتر اندیکاتور"، در "دفتر اعلام خسارت" ثبت میشود.
درصورت وجود، گزارشات سازمان آتشنشانی و حوزه انتظامی توسط اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی دریافت میشود.
بازخوانی پرونده صدور: مدارک صدور بیمهنامه توسط اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی از بیمهگزار درخواست و دریافت میگردد.
جهت بررسی حقبیمه پرداختی، اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی، "فرم استعلام حقبیمه" را تکمیل کرده و جهت تائید به ادارهکل حسابداری و آمار ارسال مینماید. در این فرم، اداره خسارت شماره چکهای وصولی یا فیشها را به همراه مبلغ و تاریخ آن ثبت میکند.
ادارهکل حسابداری و آمار، در همان فرم استعلام حقبیمه، وصول شدن چک یا فیشها را تائید و به اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی ارسال میکند.
اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی، پرونده خسارت را تشکیل داده و شمارهای برای آن تخصیص میدهد.
درصورتیکه محل حادثه در نزدیکی اداره باشد، بازدید توسط کارشناس اداره صورت میگیرد؛ در غیر اینصورت، کارشناس بینالمللی و یا کارشناس نمایندگی نزدیک به محل حادثه، جهت بازدید مقدماتی اعزام میگردد. جهت اعزام کارشناس خارج از واحد، اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی طی نامهای به نمایندگی شهرستان (جهت کارشناس داخلی) و یا اداره بین الملل (جهت کارشناس خارجی) درخواست اعزام کارشناس مینماید.
کارشناس بازدید، از محل بازدیدی بعمل آورده و "گزارش خسارت آتشسوزی" را تهیه میکند.
اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی، گزارش خسارت آتشسوزی را با شرایط صدور بیمهنامه تطبیق میدهد. (جهت اینکه خسارت وارده در حوزه تعهدات بیمهگر بوده یا خیر)
بر اساس گزارش مقدماتی تهیه شده حالتهای زیر اتفاق میافتد:
درصورتیکه رسیدگی به خسارت در حد اختیار اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی باشد، قدم 12 صورت میگیرد.
درصورتیکه رسیدگی به خسارت بیش از حد اختیار اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی باشد، اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی، نامهای بههمراه فرم اعلام خسارت - تکمیل شده توسط بیمهگزار- را مبنی بر اعلام خسارت به اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی ارسال مینماید.
اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی پس از بررسی اولیه خسارت حادث شده، تشکیل پرونده میدهد.
با توجه به بررسی اولیه صورت گرفته درصورتیکه رسیدگی به خسارت در حد اختیار اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی باشد.حالات زیر اتفاق میافتد:
حکم کارشناس جهت کارشناسی و حسابرس جهت برآورد خسارت توسط کارشناس اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی صادر و به کارشناس و حسابرس مربوطه تحویل داده میشود.
کارشناس بازدید و حسابرس بازدیدی از محل بهعمل آورده، گزارش کارشناسی را تهیه کرده و به اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی تحویل میدهند.
پس از تهیه گزارش کارشناسی درصورتیکه بیمهگزار نسبت به گزارش کارشناسی اعتراضی داشته باشد و میان بیمهگزار و کارشناس بازدید و حسابرس توافق حاصل نشود، بند3 ماده 24 اعمال شده، پس از توافق ادامه فرآیند دنبال میشود.
اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی پس از دریافت گزارش بازرسی، طی نامهای درخواست تکمیل مدارک جهت رسیدگی به پرونده را به اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی ارسال مینماید.
پس از تکمیل مدارک اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی، باتوجه به گزارشات تهیه شده خسارت وارده را محاسبه مینماید.
براساس خسارت برآورد شده حالات زیر اتفاق میافتد:
درصورتیکه رسیدگی به خسارت در حد اختیار اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی باشد.
اداره نظارت بر خسارت طی نامهای تاییدیه پرداخت را بههمراه حواله پرداخت صادر شده به اطلاع اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی میرساند.
اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی نامه اداره نظارت بر خسارت را دریافت و قدم 12 صورت میگیرد.
در صورتیکه رسیدگی به خسارت در حد اختیار اداره نظارت بر خسارت نباشد، اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی طی نامهای به شورای فنی اعلام خسارت مینماید.
شورای فنی پس از بررسی مدارک حادثه و خسارت محاسبه شده "مجوز پرداخت خسارت" را صادر و به اداره نظارت بر خسارت ارسال مینماید.
اداره نظارت بر خسارت پس از دریافت مجوز پرداخت، پرداخت خسارت را تایید و حواله پرداخت خسارت را صادر نموده و طی نامهای به اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی ارسال مینماید.
اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی نامه اداره نظارت بر خسارت را دریافت و قدم 12 صورت میگیرد.
در صورتیکه رسیدگی به خسارت در حد اختیار اداره نظارت بر خسارت نباشد، اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی طی نامهای به شورای فنی اعلام خسارت مینماید.
شورای فنی پس از بررسی پرونده خسارت، "مجوز کارشناسی" را صادر و به اداره نظارت بر خسارت آتش سوزی ارسال مینماید.
اداره نظارت بر خسارت آتشسوزی مجوز کارشناسی را دریافت می کند
صورت محاسبه خسارت آتشسوزی" توسط اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی تکمیل میگردد. این صورت محاسبه جهت ثبت خلاصه خسارت رخ داده و درج در پرونده خسارت آتشسوزی میباشد.
حواله پرداخت خسارت آتشسوزی" در 5 نسخه زیر، توسط اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی صادر و ارسال میگردد:
نسخه اول به بیمهگزار
نسخه دوم و سوم به ادارهکل حسابداری و آمار
دو نسخه آخر در اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی بایگانی میشود.
بیمهگزار تعهدنامهای مبنی بر دریافت مبلغ خسارت از شرکت بیمه را تکمیل و امضا میکند. در برخی مواقع درصورت نیاز (در صورتیکه بیمهگزار سابقه کیفری داشته باشد و یا احتمال آن برود) اقرارنامه هم توسط بیمهگزار تکمیل میگردد. (این اقرارنامه در محضر تکمیل و ثبت میشود) طی این تعهدنامه بیمهگزار متعهد میشود که:
چنانچه مشخص گردد حادثه مذکور بر اثر عمد بیمهگزار، ذویالحقوق و یا عوامل وی بوده و یا بر اساس شرایط بیمهنامه محق دریافت خسارت نبوده حداکثر ظرف 5 روز نسبت به استرداد مبلغ دریافتی اقدام نماید.
چنانچه مشخص گردد که حادثه مذکور بر اثر عمد بیمهگزار ایجاد شده، کمال همکاری را با شرکت سهامی بیمه ایران در خصوص شناسایی عامل حادثه و پیگیری او در مراجع انتظامی و قضائی بعمل آورده و از هرگونه سازش و اعلام رضایت نسبت به مسئول حادثه خودداری بعمل آورد.
چنانچه مشخص گردد که بیمهگزار در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده اظهار خلاف واقع نموده یا وقایع را کتمان کرده، حسب درخواست شرکت بیمه ایران سریعاً نسبت به استرداد خسارت پرداختی به اضافه ضرر و زیان مورد مطالبه شرکت بیمه ایران اقدام بهعمل آورد.
اداره صدور چک با دریافت یک نسخه از حواله صادر شده، چک به مبلغ خسارت را صادر و به بیمهگزار تحویل میدهد. سپس یک نسخه از حواله را برای اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی ارسال میکند.
تعهدنامه در اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی بایگانی میشود.
در نهایت اطلاعات خسارت و پرداخت آن توسط اداره خسارت بیمهنامههای آتشسوزی در برنامه مکانیزه خسارت (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) ثبت و در پایان ماه به برنامه اطلاعاتی سامان منتقل میشود.